Risk för borrelia? Förebygg med vaccination!

Vilka hundar bör vaccineras?
Alla hundar som utsätts för fästingbett kan smittas med borrelia. Särskilt jakthundar och aktiva brukshundar som vistas mycket i naturen är mycket utsatta för smittorisken och bör vaccineras, men det kan vara en bra idé att även vaccinera familjehundar.
Vaccination av hunden mot borrelia skyddar hunden mot tre europeiska borreliavarianter. Första gången vaccineras hunden två gånger med tre veckors mellanrum, och därefter en gång om året – helst sent på vintern eller tidigt på våren så att hunden hinner bilda många antikroppar innan fästingarna blir aktiva när utomhustemperaturen stiger.
Valpar kan vaccineras från att de är 12 veckor gamla.

Hur fungerar borreliavaccin?
För att fästingen ska föra över smittan behöver den suga blod. När fästingen har sugit blod kan bakterien vandra över till spottkörtlarna och därefter föras över till hunden via fästingens spott.
Om hunden är vaccinerad bildas antikroppar som tas upp av fästingen när den suger blod och de hindrar bakterien från att föras över till spottkörtlarna. På så sätt kan fästingen inte överföra sin smitta till hunden. Man kan nästan säga att det är fästingen som har blivit ”vaccinerad”.

Det är fortfarande viktigt att förebygga

Även om hunden har vaccinerats är det fortfarande bra att vidta skyddande åtgärder mot fästingangrepp. Fästingar kan bära på andra överförbara sjukdomar och vaccinet skyddar endast mot borrelia.
De flesta medel som är tillgängliga i handeln skyddar också mot loppor.

Trilyme Borrelia vaccin kostar 550 kr för första dosen & 350 kr för andra dosen som ges 3 veckor efter den första.
Vi rekommenderar inte att Borrelia vaccinet ges i samband med den årliga vaccinationen. (utan 2 veckor senare)